Passie voor tekenen en schilderen – inspiratie, compositie, kleur en structuur

 

Inspiratie en werkwijze

In mijn passie voor tekenen en schilderen word ik vooral geïnspireerd door een beeld:  een foto, een schilderij of iets wat ik waarneem in mijn directe omgeving. De fascinatie voor dit beeld wordt vooral gevormd door de combinatie van compositie, structuur en kleur van hetgeen ik zie. Onderwerp en voorstelling van de figuur staan hierbij slechts op de achtergrond. Ik zet de contouren van hetgeen ik zie op het doek en ga vervolgens mijn eigen weg. Ik ga weg van de exacte inhoud van het beeld, om vervolgens geheel vrij de compositie, de kleuren en de structuur naar eigen inzicht impressionistisch of geheel abstract uit te werken.   

Compositie

Vanaf mijn jeugd in de tekenles op de lagere school en middelbare school ben ik altijd al verwonderd geweest over met name ‘compositie’ - in de breedste zin een geheel van lijnen in vormen in mijn directe omgeving die samen een mooi geheel kunnen vormen. In de uitwerking hiervan op papier of linnen moeten de verhoudingen van lijnen die samen de compositie vormen in mijn werk ‘kloppen’. Waarom op een moment  de compositie klaar is, blijft in al mijn werk een aspect dat niet verklaard kan en hoeft te worden. Vooral daarom is ‘compositie’ zo’n fascinerend onderdeel van mijn passie voor tekenen en schilderen.

Kleur en structuur

Naast compositie zijn kleur en structuur de belangrijkste aspecten van mijn werk op het linnen doek. De wijze waarop de verf op het doek staat bepaalt de structuur; licht of juist zwaar aangebracht. Structuur bepaalt de dynamiek van het pallet van kleuren en vormen in mijn werk.   

 

Mijn werk

 

  1. Schilderen op papier met waterverf - compositie

Op de School voor Amateuristische Kunstbeoefening in Oudenbosch (1964 – 1974) mocht ik  gedurende een periode van ruim acht jaar ‘vrij tekenen en schilderen’ o.l.v. de heer André Kop Janssen. ‘Vrij’ betekende in mijn jeugd hier ook echt ‘vrij’ - te beginnen met een groot, leeg, wit vel papier waarvoor je in het begin niet bang moest zijn. In deze abstracte werken zijn met gebruik van een twee- of drietal effen kleuren waterverf alle vormen stuk voor stuk in één keer op het papier gezet. Het gebruik van effen kleuren en strakke lijnen versterkt het aspect van ‘compositie’ in deze werken.   

 

  1. Pastel/krijt op papier – structuur, kleur en compositie

Tekeningen

Voordat ik op latere leeftijd definitief overging tot het werken met acryl op linnen heb ik gewerkt met pastel op papier. Pastel biedt als materiaal de mogelijkheid om  met structuur te werken: kleuren en lijnen die zwaar met effen kleuren op het papier zijn aangebracht of juist licht neer gezet, om meer dynamiek in het werk aan te brengen. De werken zijn zowel abstract als figuratief.  

Posters

Tijdens mijn lidmaatschap van een popkoor en een vocal group heb ik door de jaren heen in een combinatie van pastel en gekleurd papier een groot aantal posters ontworpen t.b.v. de optredens van deze groepen.

 

  1. Acryl op linnen

Pas op latere leeftijd ben ik gaan werken met acryl op linnen. Net als pastel biedt acryl de mogelijkheid om veel met structuur te werken. De krijtlijnen van pastel worden met acryl vervangen door vloeibare streken verf. Acryl biedt voor mij de mogelijkheid om met een gevarieerde menging van kleuren nog meer leven in de structuur van de verf op het doek te krijgen. De werken met acryl zijn zowel abstract als figuratief.